2010. január 9., szombat

Barátok...





Mindenki mögött ott álnak a barátok.

Barátok, akik mindig melletted álnak,
 bármilyen rosszra is fordul a helyzet.

Ők azok, akik mindig meghallgatnak,
elmondják az őszinte véleményüket
és igyekeznek mindenben segíteni.

Felvidítanak, ha látják rossznapod, rosszkedved van…

Becsüld meg őket hisz ők azok,
akik a hibáiddal együtt elfogadnak olyannak amilyen vagy.

A Világ a mi iskolánk...





Földi életünk célja:

Hogy elmélyítsük a tudatosságunkat,
 a világról és önmagunkról, és így tanuljunk.

A világról szóló leckék a kibontakozásban segítenek.
A kapcsolataink, az egészségünk és az angyagi helyzetünk terén jelentkező kihívások mind-mind a tananyaghoz tartoznak.
A mindennapi élet mindenre megtanít, ami a következő lépéshez kell.

A sors minden áldott nap új leckékkel gazdagít.

Fölcseperedünk, iskolába járunk, dolgozunk, van, aki megházasodik és családot alapít, nyaralni járunk, szolgálatot teljesítünk és élünk, míg meg nem halunk.

Hát nem elég ez?
Minek ez a nagy érdeklődés a spiritualitás iránt?
Mi a dolog lényege?

A legtöbben egyet értenek abban, hogy az élet egyfajta iskola abban az értelemben, hogy rengeteg leckét tanulunk.

De ha a halállal mindennek vége,
akkor tulajdonképpen mi értelme az életnek?

Az elmúlással kapcsolatos kérdéseink odavezethetnek, hogy eltűnődünk az életünkön.
Vaktában születő próbálkozások lennénk, vagy egy jóval nagyobb kép részei?
Kérdés kérdést követ, s a végeredmény nagy rejtély.

Vannak, akik a hithez fordulnak.
Mások egyszerűen, csak tudni szeretnék.

És a kíváncsiság e mezején csíráznak ki a spiritualitás magvai.
Egy bizonyos ponton túl megpillanthatjuk az élet iskolájának egyik alapvető tanítását:

A tudatosságunk minden pillanatban két különböző valóságban tartózkodik, amelynek megvannak a saját törvényszerűségeik.

Az egyik a hagyományos valóság, a másik viszont az érzékeken túli valóság: a spirituális dimenzió.
Legnagyobbrészt a hagyományos értelemben vett valóság köti le a figyelmünket a mindennapi élet apró-cseprő dolgaival, vagyis a hétköznapi történésekkel.
A megszerzés és elveszítés, a vágyakozás és kielégülés színházában előadott drámáink teljesen valóságosnak és fontosnak tűnnek.
A megszokott értelemben használt élet velejárója a boldogság és a beteljesülés hajszolása, ami azon múlik, hogy a történések a vágyainkkal, a reményeinkkel és az elvárásainkkal összhangban alakulnak-e.
És miközben igyekszünk megvalósítani a dolgainkat, a ragaszkodás, a sóvárság és az aggodalom gyötrelmeitől szenvedünk.
Azután egy napon:

Általában valamely sorscsapás,
 vagy lelki megrázkódtatás következtében.

Azon kapjuk magunkat, hogy a hagyományos valóság , legyen bár az a legcsodásabb, nem okoz elégedettséget.

Elégedetlenek leszünk, amikor nem kapjuk meg, amit akarunk, vagy amikor azt kapjuk meg, amit nem akarunk, de még akkor is, amikor pontosan azt kapjuk, amit akarunk, mert ebben a tünékeny világban egyszer mindent elveszítünk, amit szeretünk.

A balsors és a lelki szenvedés arra ösztökéli az embert, hogy felülemelkedjen a hagyományos világon, föleszméljen, és rátaláljon a magasztosabb bölcsességre, amely a mindennapos élet közepette is lélekemelően hat.
Az élet nehéz leckéinek hatására az ember hajlandó lesz pusztán hitére támaszkodva elrugaszkodni:

Elhagyni a túlhaladott és megszokott igazságokat,
és bemerészkedni az ismeretlenbe.

Anais Nin csodás hasonlatával élve:

"egyszer elérkezik az a pillanat,
amikor a bimbónak jobban fáj,
ha szorosan csukva marad, mint az,
ha megkockáztatja, hogy kinyílik".

A mindennapi élet iskolájában a spiritualitás nem válik el a földi világtól.

Ellenkezőleg:

Lehetővé teszi, hogy a szokványos élet mellett ne feledkezzünk meg azokról a transzcendentális igazságokról, amelyek a szabadságunkat jelentik.




Ami tökéletes...





Minden kalandom olyan legyen, hogy aláírhassam.

A legfutóbb kalandomnak is van értelme.
A legszerényebbnek is van illata.
Mindegyik egy költemény.
Nem csak nagy költemények vannak.

Akadnak egészen kicsinyek is, amelyek tökéletesek.


                                                                      €$@ß@

Az idő...




Az idő!

túl lassú azoknak, akik várnak,

túl gyors azoknak, akik félnek,

túl hosszú azoknak, akik gyászolnak,

túl rövid azoknak, akik örvendnek.

Ám azoknak, akik szeretnek,

Az idő nem számít.


                                               €$@ß@


Az élet fontossága...





Isten a magányt használja arra, hogy megtanítson az együttélésre.
A háborút használja arra, hogy megmutassa a béke értelmét.
A tétlenség unalmát pedig arra, hogy ráébresszen a kaland fontosságára.
Isten a csöndet használja arra, hogy megtanítson a szavak felelősségére.
A fáradságot használja arra, hogy megértesse az ébredés értelmét.
A betegséget pedig arra, hogy ráébresszen az egészség fontosságára.
Isten a tüzet használja arra, hogy a vízről tanítson.
A földet használja arra, hogy megértsük a levegő értékét.


És a halált arra, hogy megmutassa az élet fontosságát.

Kimutatni ami fáj...





Én azt gondolom, az erő mindig ott kezdődik,

ha valaki ki meri mutatni, ami fáj.

És soha nem ott, amikor valaki azt mutatja,

hogy milyen rezzenéstelen arccal bír ki mindent.
 
 
 
                                                                        €$@ß@

Lásd meg a rosszban is a jót...





Egy rohanó világ, miben élünk, észre se vesszük egymást.


Csak rohanunk, el egymás mellet.
Sokszor arra sincs időnk, hogy egymással egy-két szót váltsunk.
Mindenki siet valahová, sokszor maga sem tudja hová.
Ha valakihez beszélek,  sokszor már meg sem hallgat.
Vagy már rég messze jár.


Az idő nem változott, csak az emberek.


Hova lettek a régi kedves emberek,
akikből csak úgy sugárzott a boldogság?
Lassan kihal az emberekből a szeretet az érzelem,
és átveszi a helyét a gyűlölet és irigység.


Az emberek többsége még a jóban is a rosszat keresi,
és már meg sem próbálja látni, a rosszban a jót...


Ha valaki a segítségét kéri a másiktól,
jól arcon röhögi, vagy úgy tesz, mintha ott se lenne,
átnézve rajta továbbmegy.
Elítélik azt az embert, akinek más a bőrszíne, a hovatartozása, a stílusa.


Van, aki eltaszít maga mellől mindenkit.


Mert azt hiszi így jobb neki, és majd csak évek múltán jön rá.
Hogy mégsem jó neki ez így.
Egyedül ébred egy üres lakásban.


De akkorra már késő lesz mindent helyre hozni.


Én csak azt tanácsolom, élvezd ki az életet, élj a mának,
tegyél azért, hogy szeressenek.


Lásd meg a jót is a rosszban.


Azokat az embereket,
akiket szeretsz és közel állnak hozzád,
soha ne engedd el...
 



                                                                                      €$@ß@

No Comment...





Tisztában vagyok vele!

A mondanivalóm, csak nagyon kevés embert fog érdekelni.

De ez így van rendjén.

Soha nem szabad elfelednem:

Belső értékeim, nem a körém csődülő tömeg,

nagyságával mérhető.



                                                              €$@ß@

Egyedül, a magam erejéből...



Elérkezett az életemben egy pillanat, amikor menthetetlenül egyedül vagyok.
Most hiába van társam, hiába van családom, hiába vannak barátaim:

Egyedül vagyok.

Bizonyos kérdéseket egyedül kell megoldanom.
Senki nem segíthet rajtam.
Senki nem végezheti el helyettem.
Kifejezhetem ezt úgy is:

Vállalnom kell valamit az életből.

Valami kockázatot.

Valaminek a felelősségét.

Egyedül, a magam erejéből.

De, csak nekem?





                                                       €$@ß@

A lét elviselhetetlen könnyűsége.../2




Kérdem Én, mi a jobb?

Ha azzal élünk, akivel szeretnénk,
vagy ha egyedül maradunk?

Nincs lehetőségünk ellenőrizni, melyik döntésünk jobb, mert összehasonlításra sincs módunk.

Az ember mindent előszörre és felkészületlenül él át.

Mint mikor a színész egyetlen próba nélkül játssza a darabot.

De vajon mit ér az élet,
ha az első próbája már maga az élet?

Az élet ezért mindig olyan, mint a skicc.
Habár a skicc sem pontos kifejezés, mert a skicc mindig valaminek a felvázolása.
Előkészület a képhez, míg az életként értelmezett skicc, semmire sem jó.

Vázlat kép nélkül.

Az esemény annál jelentősebb és kivételesebb, minél több véletlen szükségeltetik hozzá.

Csakis a véletlent foghatjuk fel üzenetként.

Ami szükségszerűen történik, ami várható, ami naponta ismétlődik, az néma.

Csak a véletlen szól hozzánk.

Ahhoz, hogy a szerelem felejthetetlen legyen:

Úgy kell röpködnie körülöttünk,
 az első pillanattól a véletleneknek,
mint a madaraknak Assisi Szent Ferenc vállainál.

Említettem már, hogy a metaforák veszedelmesek.

A szerelem metaforával kezdődik.

Azaz:

A szerelem akkor kezdődik,
amikor a Nő belevési első szavát,
költői emlékezetünkbe.


Folyt.köv.

A lét elviselhetetlen könnyűsége.../1





Az örök visszatérés gondolata, rejtély.

Micsoda képtelen gondolat, hogy amit már egyszer átéltünk, egyszer ugyanúgy megismétlődhet, és hogy ez az ismétlődés is ismétlődhet a végtelenségig.

Mit akar mondani ez a zavaros mítosz?

Az örök visszatérés mítosza azt mondja, hogy az élet, mely egyszer s mindenkorra eltűnik, s mely nem tér vissza, árnyékhoz hasonlít.
Nincs súlya, eleve halott, és ha ez az élet szörnyű, gyönyörű, magasztos volt, e szörnyűség, szépség vagy magasztosság nem jelent semmit.

Az örök visszatérés gondolata tehát bizonyos perspektívát jelent.
Melyben a dolgok másnak mutatkoznak, mint amilyennek ismerjük őket.

Mulandóságuk enyhítő körülménye nélkül jelennek meg.

Ez az enyhítő körülmény ugyanis megakadályoz bennünket abban, hogy bármilyen ítéletet hozzunk.

Hogyan ítélhetnénk el valamit, ami elmúlik?

Az elmúlás pírja a nosztalgia varázsával ragyog be mindent.
Ha életünk minden másodperce a végtelenségig ismétlődne, úgy oda lennénk szögezve az örökkévalósághoz.

Mint Krisztus a keresztfához.

A gondolat hátborzongató.
Az örök visszatérés világában minden mozdulatra a felelősség elviselhetetlen súlya nehezedik.

Ezért is nevezték az örök visszatérés gondolatát,
 a legsúlyosabb tehernek.

Amennyiben a legsúlyosabb teher az örök visszatérés:
Ennek hátterében az életünk csodálatosan könnyűnek mutatkozhat.

De vajon a nehéz valóban szörnyű?
A könnyű pedig valóban csodálatos?

A legsúlyosabb teher ránk nehezedik,
leroskadunk alatta, földhöz lapít bennünket.


Csakhogy minden korok szerelmi költészetében:

A Nő arra vágyik, hogy férfitest súlya nehezedjen rá.

A legsúlyosabb teher tehát egyben az élet legnagyobb beteljesülésének a jelképe is.

Minél nehezebb a teher, annál közelebb kerül életünk a földhöz, annál valóságosabb és igazabb.
Ezzel szemben a teher teljes hiánya azt okozza, hogy az ember könnyebbé válik a levegőnél, immár csak félig valóságos.
S bár mozdulatai szabadok, semmi jelentőségük sincs.

Akkor hát mit válasszunk?

A nehezet vagy a könnyűt?


Folyt.köv.